کد مطلب:276334 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:101

حیات و زندگی زمین به وجود آن حضرت
شیخ صدوق در كمال الدین به سند خود از حضرت ابوجعفر باقرعلیه السلام درباره آیه شریفه: «اِعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یُحْیِی الأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها»؛ [1] بدانید كه خداوند زمین را پس از مرگ آن زنده خواهد كرد. فرمود: یعنی خداوند زمین را به قائم آل محمدعلیهم السلام اصلاح فرماید، یعنی پس از جور و ستم اهل زمین، «قَدْ بَیَّنَّا لَكُمُ الآیاتِ»؛ به راستی كه ما آیات و نشانه ها را - به قائم آل محمّدعلیهم السلام - برای شما بیان نمودیم، باشد كه تعقّل كنید. «أَفَلا تَعْقِلُونَ». [2] .

و از حضرت ابوابراهیم موسی بن جعفرعلیهما السلام درباره آیه «یُحْیِی الأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها»؛ فرمود: نه به وسیله باران، بلكه خداوند - عزّوجلّ - مردانی برمی انگیزاند، پس زمین احیا می شود به خاطر برپایی و زنده شدن عدالت، و اقامه حدّ در آن از چهل روز باران سودمندتر است. [3] .

و در جواهر از سدیر روایت است كه گفت: حضرت ابوجعفر باقرعلیه السلام فرمود: یك حدّ كه در زمین برپا شود، پاكیزه تر است از چهل شب و روز باران. [4] .



[ صفحه 150]



و در كتاب المحجّة از حلبی روایت است كه از حضرت ابوعبد اللَّه صادق علیه السلام درباره فرموده خداوند متعال: «اِعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یُحْیِی الأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها»؛ پرسید: حضرت در پاسخ فرمود: یعنی به وسیله عدالت پس از جور و ستم. [5] .


[1] سوره حديد، آيه 17.

[2] كمال الدين: 668:2.

[3] المحجّة: 222.

[4] اصل حديث در كافي: 174:7.

[5] المحجّة: 222.